En förening i RUM behöver ett bankkonto där föreningen kan ta emot eventuella medlemsavgifter, ekonomiska bidrag från olika bidragsgivare och kanske deltagaravgifter. Man kan antingen använda ett privat konto, eller skaffa ett föreningskonto.
Anger ni ett privat konto måste det vara ett konto som endast används för föreningen. Det får inte blandas ihop med den privata ekonomin.
För att skaffa ett föreningskonto måste ni först registrera er hos Skatteverket som en förening. Då får föreningen ett organisationsnummer som ni kan använda för att skaffa ett föreningskonto på banken. Den som öppnar ett bankkonto måste vara minst 18 år gammal. Banken tar ofta ut en avgift för detta som kan variera mellan olika banker. Ett föreningskonto är ibland ett krav för att kunna söka bidrag från bidragsgivare utanför RUM.
Från RUM:s riksorganisation får ni våra ordinarie medlemsbidrag; ett startbidrag det första året och därefter ett årligt bidrag baserat på antal medlemmar. Som RUM-förening tillhör ni ett distrikt som har ofta har egna möjligheter att stötta er förening.