Stöd oss

Starta en RUM-förening

Brinner du och dina vänner för musik och kultur? Vill ni samtidigt få ett bredare nätverk och bättre möjligheter att påverka omvärlden? Då är en bra väg framåt att starta en förening i RUM.

Att vara en medlemsförening i RUM innebär många fördelar. I RUM finns många som delar ert intresse för musik och kultur. Det gör det lättare att få hjälp att göra det ni vill och många möjligheter att lära sig nya saker. Ni blir en del av en ny, stöttande och hjälpsam gemenskap. Det blir lättare att genomföra större projekt i samarbete med andra. Ni får också bättre förutsättningar att påverka omvärlden på olika sätt.

Har ni redan en förening kan ni istället för att starta en ny ansluta er befintliga förening till RUM, det gör ni i så fall enkelt här.

För att starta en ny förening behöver ni vara minst tre personer som vill göra något tillsammans. För att kunna bli en medlemsförening i RUM – ett ungdomsförbund – behöver 60% av medlemmarna i föreningen vara i åldern 6–25 år.

Att starta en RUM-förening kostar ingenting och är enkelt att göra. När ni pratat ihop er om vad ni vill göra i er förening är det bara att köra igång.

Så här gör ni för att bilda en RUM-förening!

1. Bestäm vad föreningen ska göra och ge den ett namn

Det första ni behöver göra är att definiera vad föreningen ska göra, vad den har för syfte och vilka regler som ska gälla i föreningen. Det här kallas för föreningens stadgar. De behövs bland annat för att det ska bli tydligt vilka som kan bli medlemmar i föreningen. Ni behöver också komma på ett namn på er förening.

För att det ska bli lätt att komma igång finns en färdig mall för stadgar som ni antingen kan använda som utgångspunkt och anpassa, eller använda som de är. Det finns en del formella krav på vad stadgar i en RUM-förening ska innehålla. Här hittar ni mer information om hur ni kan utforma era stadgar på ett bra sätt.

2. Bilda föreningen och anslut den till RUM

När ni bestämt vad ni ska göra är det dags att bilda föreningen. På ett möte beslutar ni att föreningen ska bildas och fungera efter de regler ni satt upp. Ni fastställer föreningens stadgar och tar beslut om vilka som personer som ska ingå i föreningens styrelse. Styrelsen ska bestå av minst tre personer och ska ansvara för föreningens arbete det kommande året. Ni kommer också att behöva utse en revisor, en person utanför föreningen som ska granska att den sköts på rätt sätt.

Mötet kan ni genomföra med stöd av de självförklarande stegen i vårt medlemsverktyg eBas. Det är i eBas ni skriver in alla uppgifter om föreningen. Följ bara stegen i eBas under mötet så guidas ni framåt i allt som ska beslutas under mötet.

De beslut ni tar under mötet skriver ni ned i ett protokoll.

Här börjar ni föreningsbildandet i eBas!

3. Klart!

När stegen ovan är genomförda och allt är inskickat i eBas har ni startat er förening och skickat in er ansökan om att bli en medlemsförening i RUM! Vi tar hand om föreningens ansökan om medlemskap i RUM inom sju arbetsdagar och ni får ett mejl när allt är klart.

Nu är det dags för er att komma igång med all den verksamhet som är tänkt för föreningen! Nu behövs också ett bankkonto där föreningen kan ta emot eventuella medlemsavgifter, ekonomiska bidrag från olika bidragsgivare och kanske deltagaravgifter. Läs mer om bankkonton och ekonomiska stöd här.

När ni har anslutit föreningen till RUM har ni utöver möjligheten att söka bidrag möjlighet att ta del av utbildningar, kurser och läger. Ni får även våra ordinarie medlemsbidrag; ett startbidrag det första året och därefter ett årligt bidrag baserat på antal medlemmar.

I eBas kan ni sedan fortsätta sköta administrationen av föreningen; ni kan registrera era medlemmar, göra eventuella ändringar i era stadgar och ladda upp protokollet från ert bildande möte. Behöver ni hjälp är det bara att höra av sig till oss!

Fler medlemmar

Hör av er till fler som är intresserade av det ska ni göra och kolla om de vill bli medlemmar i er förening. Kom bara ihåg att alla medlemmar måste göra ett eget aktivt val att vilja bli medlem.

Det finns såklart fler saker att lära sig om att driva en förening längre fram. I RUM får ni all hjälp ni behöver! Här finns till exempel massor av tillfällen att lära sig mer om hur eBas fungerar. Och du kan alltid höra av dig till medlem@rum.se för mer hjälp.

X